3 rzeczy, które osłabiają mikroflorę jelitową

Osłabiona mikroflora jelitowaZa stan mikroflory jelitowej odpowiada wiele czynników. Nie bez znaczenia są przebyte choroby oraz przyjmowane leki, ale także nawyki żywieniowe. Co może wpływać na kondycję flory bakteryjnej jelit i panującą w niej równowagę?

Mikroflora jelitowa pełni w organizmie ważne funkcje, wspierając procesy trawienne, a także tworząc oś komunikacyjną na linii jelita-mózg, która bierze udział w przekazywaniu informacji do układu nerwowego. Silna flora jelitowa, w której panuje równowaga pomiędzy dobrymi i złymi bakteriami, wspiera pracę jelit, a także stanowi jeden z elementów bariery ochronnej organizmu.

Co wpływa na stan flory jelitowej?

Na stan mikroflory jelitowej wpływa wiele czynników. Są one warunkowane indywidualnie i zależą od genów, trybu życia, środowiska, a także nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej oraz używek. Dużą rolę odgrywają leki, nie tylko te, które zażywamy sporadycznie, np. w czasie choroby (jak antybiotyki), ale też te, które przyjmujemy na stałe.

Co osłabia mikroflorę jelitową?

Wiele się mówi o tym, jak wesprzeć florę jelit i sprawić, by była silna, a jej środowisko zróżnicowane. Dieta bogata w dobre bakterie probiotyczne i błonnik, to jedna z wielu metod pomagających poprawić stan flory jelit. Warto jednak też wiedzieć, co może doprowadzić do zaburzenia naturalnej równowagi i osłabienia stanu mikroflory jelitowej, by wyeliminować te czynniki z codzienności.

1. Uboga dieta

Uboga i mało zróżnicowana dieta, w której przodują produkty wysoko przetworzone (bogate w konserwanty, tłuszcze utwardzone, barwniki), fast foody i dania typu instant może doprowadzić do zaburzenia naturalnej równowagi we florze jelitowej. Dieta ta ma wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych i nie tylko może przyczyniać się do osłabienia pracy jelit, ale też powodować dolegliwości związane z trawieniem pokarmów, a także przyczynić się do zwiększenia tkanki tłuszczowej.

Oprócz wyeliminowania z diety dań typu instant warto zwrócić uwagę również na słodycze, produkty mączne i wyroby cukiernicze. Dostarczają one dużej ilości cukrów, które są pożywką dla bakterii mogących negatywnie oddziaływać na zdrowie. Oprócz tego mogą powodować skoki cukru i wzrost masy ciała.

Produkty mączne natomiast pęcznieją w układzie pokarmowym, przez co mogą przyczyniać się do występowania dolegliwości trawiennych oraz problemów z wypróżnianiem. Powodują również nagłe wyrzuty glukozy we krwi, co nie działa korzystnie na pracę trzustki. Warto ograniczyć je w diecie i zastąpić innymi produktami, np. mąką jaglaną, gryczaną, owsianą czy kukurydzianą.

2. Antybiotykoterapia

Antybiotyki bardzo skutecznie pomagają zwalczyć infekcje o podłożu bakteryjnym, ale oddziałują przy tym na całą florę jelitową - nie tylko na złe bakterie, mogące wywoływać choroby, ale też te dobre, dbające o naturalną równowagę. Z tego względu po antybiotykoterapii zalecane jest zażywanie probiotyków, które wspierają mikroflorę jelitową oraz mikrobiom. Zawierają one przebadane szczepy bakterii, najczęściej kwasu mlekowego, dzięki czemu wspomagają przywrócenie równowagi w jelitach.

Po chorobie warto też wzbogacić dietę o błonnik, kiszone warzywa, owoce, jogurty naturalne i kefiry, które są dobrymi źródłami bakterii probiotycznych. Wspierają one proces przywrócenia równowagi w jelitach.

3. Używki

Mikroflorę jelitową osłabiają również używki, takie jak np. alkohol. Zmienia on skład mikroflory jelitowej, może zaburzać naturalną barierę ochronną jelit i zwiększać ryzyko wystąpienia stanów zapalnych.

Nadmierne spożywanie alkoholu powoduje znaczne spustoszenie we florze jelitowej, a dodatkowo osłabia procesy ochronne, przez co złe bakterie mogą trafić do krwiobiegu i wywołać procesy chorobowe elementów układu pokarmowego, głównie wątroby.

Z tego względu warto ograniczać używki lub całkiem z nich zrezygnować. Oprócz oczywistych skutków nadużywania alkoholu trunki wysokoprocentowe osłabiają mikroflorę jelit.

Komentarze