Weganizm a wegetarianizm: czym się różnią?

Weganizm a wegetarianizmKim są weganie? Czy wegetarianie jedzą ryby? Na czym polega różnica pomiędzy dietą wegańską, a wegetariańską? Poznaj odpowiedź na te i wiele innych pytań dotyczących diety roślinnej.



Weganizm a wegetarianizm: podstawowe różnice

Wegetarianizm oraz weganizm to sposoby żywienia zakładające eliminację mięsa. Wspomniane diety roślinne opierają się głównie na spożywaniu warzyw i owoców. W obu przypadkach białko zwierzęce zostaje zastąpione jego roślinnym odpowiednikiem. Co więcej, tak weganie, jak i wegetarianie mają na uwadze dobro zwierząt. Jednak - wbrew pozorom - dieta wegetariańska nie jest tym samym, co dieta wegańska. Na czym więc polega różnica pomiędzy wspomnianymi sposobami żywienia? Jeśli chcesz rozpocząć którąś z nich, ale nie dysponujesz wiedzą pozwalającą na samodzielne skomponowanie prawidłowego jadłospisu, to dobrym rozwiązaniem będzie właściwie opracowana dieta pudełkowa wegańska bądź jej wegetariański odpowiednik.

Co jedzą wegetarianie?

Wegetarianin to osoba, która wykluczyła z jadłospisu mięso wszelkiej maści. W jej lodówce nie znajdzie się więc ani drób, ani wołowina, wieprzowina czy dziczyzna. A co z rybami? One również znajdują się na „czarnej liście” wegetarianina, podobnie jak owoce morza (np. krewetki, mule, ostrygi etc.) czy skorupiaki (np. kraby, raki, homary etc.). Co zatem jedzą wegetarianie? Tak naprawdę… wszystko (naturalnie poza wymienionym powyżej mięsem). Wbrew pozorom w menu wegetarianina nie znajdują się wyłącznie owoce i warzywa. Wręcz przeciwnie! Dieta wegetariańska dopuszcza również spożywanie serów, mleka, jogurtów, kefirów, jajek, orzechów, roślin strączkowych, różnego typu olejów i oliw, słodyczy (wyjątkiem są żelki zawierające żelatynę wieprzową), miodu, pieczywa, masła czy grzybów.

Zasady weganizmu

W ogólnym założeniu dieta wegańska jest bardziej restrykcyjną formą diety wegetariańskiej, bowiem zakłada rezygnację zarówno z mięsa, jak i produktów odzwierzęcych. W praktyce oznacza to więc, że weganie nie spożywają nie tylko mięsa, ale również jajek, mleka (krowiego, koziego etc.), serów, jogurtów, kefirów, maślanek, śmietany, masła, miodu etc.

Weganizm narodził się w latach 40. XX wieku. Wspomniana nazwa została po raz pierwszy użyta przez Donalda Watsona, założyciela brytyjskiego stowarzyszenia The Vegan Society. Co ciekawe, w pierwotnym założeniu weganizm odnosił się do sposobu życia, którego celem było wyeliminowanie okrucieństwa względem zwierząt. Z tego względu większość wegan rezygnuje również z noszenia odzieży, obuwia czy dodatków wyprodukowanych ze skóry naturalnej (zwierzęcej), a także stosowania kosmetyków testowanych na zwierzętach.

Zalety diety roślinnej

Jeśli sądzisz, że rezygnacja ze spożywania mięsa może w sposób negatywny odbić się na twoim zdrowiu, to uspokajamy - opisywany sposób żywienia nie tylko nie przyczyni się do pogorszenia kondycji zdrowotnej, ale może wręcz pomóc w zwalczeniu różnego typu dolegliwości! Zgodnie ze stanowiskiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego oraz dietetyków kanadyjskich, nie ma przeciwwskazań do stosowania diety wegańskiej na żadnym etapie rozwoju. Tyczy się to również okresu ciąży oraz laktacji. Co więcej, ma ona całą rzeszę zalet! Stanowi bowiem świetną profilaktykę przed chorobami serca, miażdżycą, cukrzycą czy otyłością (pomaga także walczyć z już rozwiniętą chorobą).

Niemniej osoby stosujące dietę bezmięsną muszą pamiętać o dostarczeniu do organizmu wszystkich składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania.

Komentarze