Kasza jaglana - najstarsza kasza o cudownych właściwościach

Kasza jaglanaKasza jaglana wraca do łask - właściwości, dieta, przepisy

Jedną z najzdrowszych oraz jednocześnie najstarszych gatunków kasz jest przyrządzana z prosa kasza jaglana, zwana również jagłą.

W wielu domach jest niedoceniana, co nie pozwala nam na przekonanie się, jak smaczna i zdrowa jest kuchnia z jej zastosowaniem. Na szczęście coraz częściej obserwuje się znikanie z półek sklepowych kaszy jaglanej, której popularność wzrasta, wraz z panującą modą na zdrowe żywienie. Kasza ta powinna być używana w kuchni zarówno ze względu na posiadane właściwości zdrowotne, jak i odżywcze.

Właściwości zdrowotne jagły

Kasza jaglana nie powoduje alergii, może być spożywana przez osoby uczulone na gluten oraz cierpiące na niedokrwistość. Ponadto, ma właściwości przeciwzapalne oraz antywirusowe. Jest doskonałym lekarstwem w walce z nieżytem nosa oraz wszelkimi przeziębieniami.

Właściwości odżywcze kaszy jaglanej

Jagła posiada także wiele wartości odżywczych. Dorównuje w tej kwestii znanej i cenionej kaszy gryczanej. Zawiera bardzo dużą ilość białka, które jest łatwo przyswajalne. Jednocześnie zawiera niewielką ilość skrobi. Jest źródłem żelaza, miedzi oraz witamin z grupy B. Ponadto, kasza jaglana ma właściwości zasadotwórcze. Jest więc polecana podczas przywracania równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Jedzenie jagły poleca się także osobom, które mają trudności w koncentracji uwagi oraz problemy z pamięcią. Kasza zawiera bowiem lecytynę oraz witaminę E. Odpowiada też za regulowanie poziomu cholesterolu we krwi oraz pełni istotna rolę w zapobieganiu odwapnianiu kości i sprzyja ich mineralizacji.

Jagła dla urody: odchudzanie z kaszą jaglaną

Kasza jaglana zawiera dużą ilość krzemionki, dzięki czemu pozwala na poprawę wyglądu włosów, skóry i paznokci, co jest szczególnie doceniane przez kobiety. Co ciekawe, z kaszy jaglanej nie trzeba, a nawet nie powinno się rezygnować na diecie. Jej jedzenie jest wskazane, ponieważ poprawia przemianę materii, ze względu na zawartość krzemu oraz ma wysoki indeks glikemiczny, co sprawia, że podnosi poziom cukru we krwi i szybciej jesteśmy nasyceni. Co ważne, 100 gram kaszy jaglanej zawiera około 300 kcal.

Jak prawidłowo ugotować kaszę jaglaną?

Aby kasza jaglana była nie tylko zdrowa ale i smaczna, warto wiedzieć, jak ją odpowiednio przygotować. Jeśli ugotujemy ją niewłaściwie, może być gorzka, co odbierze przyjemność z jedzenia. Bardzo ważne jest, aby jeszcze przed gotowaniem zastosować kąpiel wodną. Kaszę można przelewać na zmianę zimną i gorącą wodą lub zalać wrzątkiem, a po odcedzeniu przelać czystą wodą. Jeśli mamy dużo czasu, możemy zamoczyć kaszę w wodzie lub zostawić ją na noc w kąpieli wodnej z dodatkiem soku z cytryny. Jest to o tyle ważne, że podczas takiego zabiegu usuwane są z kaszy związki: fityniany. Odpowiadają one za utrudnione przyswajanie składników mineralnych, zawartych w kaszy.

Gotowanie kaszy uzależnione jest od tego, jaki efekt chcemy otrzymać. Niektórzy bowiem wolą kaszę ugotowaną na kleisto, inni z kolei tylko na sypko. Jeśli zależy nam na kleistej, gęstej kaszy, wymieszajmy ją jeszcze przed gotowaniem z niewielką ilością mleka lub wody oraz wlejmy na wrzątek w proporcji 1 szklanka kaszy na 3-4 szklanki wody. Gotujmy ją około 30 minut.

Jeśli z kolei chcemy ugotować kaszę na sypko nie zalewajmy jej wodą i suchą wrzućmy do wrzątku w proporcji 1 szklanka kaszy na 2-3 szklanki wody. Gotujemy całość do momentu, aż kasza wchłonie wodę. Następnie garnek zdejmujemy w ognia, chwilę czekamy, zawijamy go w gruby koc oraz odstawiamy w ciepłe miejsce na około 60 minut.

Na słodko i słono: przepisy na dania z jagłą

Kasza jaglana jest doskonała do dań zarówno na słono, jak i na słodko. Można więc dodawać ją do potraw, spożywanych na obiad czy kolację oraz do deserów. Przepisy są proste i szybkie. Ciekawym pomysłem na słodki posiłek z kasza jaglaną jest podanie jej z ulubionymi owocami, na przykład wiśniami czy musem z jabłek. Kasza jaglana sprawdza się także jako dodatek do ciasta na naleśniki. Placuszki są wtedy delikatne, zdrowe i sycące. Ciekawym pomysłem jest także budyń z kaszy jaglanej. Przygotowuje się go w bardzo prosty sposób: poprzez zmiksowanie ugotowanej kaszy z mleczkiem kokosowym lub sokiem bananowym. Otrzymujemy zdrowy i smaczny deser, który możemy podać z ulubionymi owocami.

Kasza jaglana doskonale komponuje się również z daniami obiadowymi. Świetnie pasuje do mięs jako dodatek, na przykład zamiast ziemniaków. Rewelacyjnie spisuje się także jako główny składnik potrawy, na przykład zapiekanki lub podana z warzywami. Ciekawym przepisem jest podanie kaszy jaglanej jako farszu. Kaszą można nafaszerować inne warzywa, na przykład pomidory, bakłażany, cukinie czy papryki. Znakomicie w tej roli sprawdzają się także ziemniaki. Do farszu dodać możemy dowolne warzywa oraz grzyby. Całość zapiekamy w piekarniku i według uznania posypać możemy ulubionym gatunkiem startego sera. Kaszę z powodzeniem dodawać można do sałatek, na przykład sałatki w stylu greckim z serem feta, suszonymi pomidorami oraz szparagami. Kasza jaglana jest także doskonałym produktem dla wegetarian. Sprawdza się bowiem jako składnik na zdrowe i smaczne kotleciki bezmięsne czy pasztet jarski.